Przyczyny awarii turbosprężarek

Tabela diagnoz – regeneracja turbosprężarki, kiedy?

Zanim dokonasz naprawy – zastanów się czy na pewno przyczyną jest turbosprężarka!? Zobacz tabelkę, w której opisujemy szczegółowo inne przyczyny i sposoby naprawy układu turbosprężarki : pobierz lub przeglądaj – tabela diagnostyczna

Poniżej przedstawiamy kilka defektów oraz możliwe przyczyny:

Turbosprężarka – brak mocy

Możliwe przyczyny:

  • źle wyregulowane luzy na zaworach
  • uszkodzona obudowa spalin
  • uszkodzone łożyska
  • możliwy opór w układzie wydechowym (uszkodzony katalizator
  • pęknięta ceramiczna płytka, uszkodzony tłumnik)
  • uszkodzony zawór sterowniczy- problemy z elektroniką (komputer)
  • uszkodzony przewód sterowniczy
  • ciała obce na wirniku
  • nieszczelność pomiędzy turbosprężarką i kolektorem ssącym (niedrożny lub uszkodzony przewód)
  • zużyte tłoki, zawory lub gniazda zaworów
  • ciała obce na kole sprężającym
  • możliwe problemy w układzie paliwowym lub wtryskowym (rozregulowane wtryskiwacze lub pompa wtryskowa)
  • brak zamykania na zaworze sterującym ciśnieniem doładowania
  • brudny filtr powietrza
  • brak oleju w turbosprężarce
  • zanieczyszczona chłodnica powietrza doładowującego
  • luźne uszczelki w kolektorze ssącym
  • brudne koło sprężające

Czarne dymienie z rury wydechowej

Możliwe przyczyny:

  • opór przepływu spalin w układzie wydechowym silnika (uszkodzony katalizator – pęknięta ceramiczna płytka, uszkodzony tłumnik)
  • ciała obce na kole sprężającym
  • ciała obce na wirniku
  • możliwe problemy w układzie paliwowym lub wtryskowym
  • brak zamykania na zaworze sterującym ciśnieniem doładowania
  • brudny filtr powietrza
  • bardzo mała ilość oleju w turbosprężarce
  • luźne uszczelki w kolektorze ssącym
  • przewód ssący lub tłoczny jest nieszczelny
  • uszkodzona obudowa spalin
  • problemy z układem wtryskowym (wtryski lub pompa wtryskowa)

Metaliczne dźwięki z turbiny

Możliwe przyczyny:

  • turbosprężarka nie ma oleju
  • zanieczyszczona chłodnica powietrza doładowującego
  • luźne uszczelki w kolektorze ssącym
  • uszkodzona obudowa spalin
  • wydostawanie się spalin przed dojściem do rury wydechowej
  • opór w układzie wydechowym
  • ciała obce na wirniku
  • nieszczelność pomiędzy kolektorem wydechowym i głowicą
  • ciała obce na kole sprężającym
  • przewód ssący lub tłoczny jest nieszczelny
  • uszkodzone łożyska

Turbosprężarka – uszkodzone koło sprężające lub wirnik

Możliwe przyczyny:

  • uszkodzona obudowa spalin
  • uszkodzone łożyska
  • bardzo mała ilość oleju w turbosprężarce
  • ciała obce na wirniku
  • ciała obce na kole sprężającym

Niebieskoszare dymienie z wydechu

Możliwe przyczyny:

  • brudna obudowa spalin
  • uszkodzone łożyska
  • możliwy opór w układzie wydechowym (uszkodzony katalizator – pęknięta ceramiczna płytka, uszkodzony tłumnik)
  • zapchane lub zdeformowane odpowietrzenie skrzyni korbowej
  • nieszczelne przewody olejowe, uszkodzone lub zapchane (wyciek oleju, niedobór oleju)
  • zużycie świec żarowych
  • uszkodzony czujnik temperatury (błąd w komputerze)
  • usterka lub pękniecie pierścienia uszczelniającego
  • źle ustawiony kąt początku wtrysku na pompie
  • nieszczelny układ paliwowy
  • brudny lub uszkodzony filtr powietrza
  • zanieczyszczona chłodnica powietrza doładowującego
  • uszkodzona odma

Wyciek oleju na kole sprężającym

Możliwe przyczyny:

  • uszkodzone łożysko
  • zabrudzenie koła sprężającego lub chłodnicy powietrza doładowującego
  • usterka pierścienia uszczelniającego
  • możliwy opór w układzie wydechowym (uszkodzony katalizator – pęknięta ceramiczna płytka, uszkodzony tłumnik)
  • uszkodzona odma
  • zapchany lub zdeformowane odpowietrzenie skrzyni korbowej
  • obudowa spalin zanieczyszczona osadem lub zamulona
  • brudny filtr powietrza
  • nieszczelne przewody olejowe, uszkodzone lub zapchane (wyciek oleju, niedobór oleju)

Wyciek oleju na wirniku turbosprężarki

Możliwe przyczyny:

  • zapchane lub zdeformowane odpowietrzenie skrzyni korbowej
  • uszkodzony pierścień uszczelniający
  • nieszczelne przewody olejowe, uszkodzone lub zapchane (wyciek oleju, niedobór oleju)
  • obudowa spalin zanieczyszczona osadem lub zamulona
  • uszkodzenie łożyska
  • zużycie prowadnicy zaworu pierścieni uszczelniających, silnika i tulei cylindrowej

Wysokie, duże zużycie oleju

Możliwe przyczyny:

  • układ wydechowy ma zbyt wysoki opór przepływu, nieszczelność wirnika
  • uszkodzony pierścień uszczelniający
  • zapchane odpowietrzenie skrzyni korbowej (odma)
  • brudny lub uszkodzony filtr powietrza
  • nieszczelność pomiędzy turbosprężarką i kolektorem ssącym
  • wyeksploatowany silnik
  • nieszczelne przewody olejowe, uszkodzone lub zapchane (wyciek oleju, niedobór oleju)
  • uszkodzenie łożyska
  • wyeksploatowana pompa wtryskowa
  • zakłócenia w spalaniu paliwa (zalewanie paliwem)
  • nieszczelność pomiędzy kolektorem ssącym i głowicą

 

Zachowaj standardowe czynności podczas eksploatacji pojazdu, wymieniaj regularnie części i płyny eksploatacyjne. Nie zawsze da się zaoszczędzić. Używaj tylko dobrych i sprawdzonych marek!

Zapoznaj się koniecznie z informacjami zamieszczonymi w Informatorze / zakładka Profilaktyka turbosprężarki. Są tam cenne i istotne informacje – co robić i jak dbać o samochód, aby układ turbo nie ulegał uszkodzeniom.

Zadzwoń
Dojazd