Zasada działania turbosprężarki

Co to jest turbosprężarka?

Turbosprężarka jest to maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy do doładowania silnika spalinowego, albo kotła parowego. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik. Do cylindra wprowadzona jest większa ilość powietrza dzięki czemu wzrasta moc silnika, większy jest też stopień sprężania dzięki czemu rośnie sprawność całego układu.

Już w latach 80-tych 19 wieku i Rudolf Diesel próbowali przez doprowadzenie sprężonego powietrza do komory spalania – zwiększyć jego moc.

W 1905r. szajcar Szwajcar Alfred Büchi wynalazł pierwszą turbosprężarkę napędzaną spalinami a w 1925 roku jako pierwszy połączył turbodoładowanie z wydechem spalin dzięki czemu uzyskał ponad 40% więcej mocy! To był pionierski krok, który ewoluuje do dziś dnia. Na początku lat 60-tych 20 wieku po raz pierwszy przemysł motoryzacyjny USA wprowadził w seryjną produkcję – turbosprężarki.

Chevrolet Corvair Monza i Oldsmobile Jetfire otrzymały zaszczytne miejsce w historii jako pierwsze seryjne samochody cywilne z doładowaniem turbo.

W latach siedemdziesiątych dużą popularność zdobyło wprowadzenie turbosprężarek do zawodów Formuły 1. Obecnie turbiny stosowane są przede wszystkim w celu zmniejszenia dwutlenku węgla do atmosfery.

Jak działa turbosprężarka?

Schemat turbo

Turbosprężarka składa się z turbiny, czyli tzw. gorącej części (na fotografii – widoczna część z prawej strony na pomrańczowo – 7) i sprężarki, tzw. chłodnej części (na fotografii z lewej strony, na niebiesko – 1), których wirniki są sztywno połączone wspólnym wałem.

Skompresowane i wyrzucone przez sprężarkę powietrze (2) zostaje ochłodzone przez chłodnicę doładowanego powietrza (3) i wprowadzone do komory spalania (4). Podane przez wtrysk paliwo w połączeniu z zimnym powietrzem, które podane zostało pod ciśnieniem nadaje energii tłokowi, który powoduje pracę silnika. W wyniku spalania się paliwa – spaliny wydostają się z komory (5) i zassane zostają oraz pod ciśnieniem wyrzucone do kolektora wydechowego przez gorącą część turbosprężarki (7).

Układ turbosprężarki

W latach siedemdziesiątych dużą popularność zdobyło wprowadzenie turbosprężarek do zawodów Formuły 1. Obecnie turbiny stosowane są przede wszystkim w celu zmniejszenia dwutlenku węgla do atmosfery.

(kliknij z schemat aby powiększyć)

 

Zadzwoń
Dojazd