INFORMATOR TECHNICZNY
Dowiedz się więcej od specjalistów z branży
Systematyczna wymiana oleju silnikowego oraz stosowanie dobrych olejów to podstawa profilaktyki ukierunkowanej na sprawną turbinę na przestrzeni wielu lat. Ważna jest nie tylko odpowiednia częstotliwość wymian eksploatacyjnych, ale również wybór oleju odpowiedniego dla silnika wyposażonego w turbosprężarkę. W tym miejscu dowiesz się, jaki olej najlepiej zadba o żywotność turbiny, a także, jak często należy wymieniać olej w aucie z turbiną.
Dlaczego dobry olej silnikowy jest tak istotny dla turbiny?
Turbosprężarka to część narażona na ekstremalne warunki pracy. Wirnik turbiny musi znieść obroty nawet na poziomie 200-250 tysięcy obrotów na minutę, podczas gdy liczba obrotów silnika oscyluje w bezpiecznym przedziale do 10 tysięcy. To ogromna różnica, prawda? Do tego dochodzą również bardzo wysokie temperatury spalin przepływających przez turbinę. Dochodzą one do granic kilkuset stopni Celsjusza. Ochronę przed ekstremalnymi warunkami pracy w dużej mierze ma zapewnić właśnie dobry olej silnikowy odpowiedzialny za smarowanie turbiny.
Olej pod ciśnieniem przepływa przez łożysko ślizgowe podtrzymujące wirnik oraz pokrywa ruchome elementy zmniejszając tym samym siłę tarcia. Biorąc pod uwagę, że usterki turbiny wiążą się z ogromnymi kosztami, wielu kierowców zastanawia się, w jaki sposób zapewnić swojej turbinie większą żywotność. Systematyczne wymiany eksploatacyjne oraz wybór dobrego oleju silnikowego zajmują czołowe miejsca na liście profilaktycznych działań przyczyniających się do sprawnej pracy turbiny.
Jaki olej do auta z turbosprężarką jest najlepszy?
W pierwszej kolejności warto kierować się rekomendacjami producenta auta. O ile jest to możliwe, zawsze warto postawić na olej syntetyczny, który gwarantuje dużo lepszą ochronę w porównaniu z olejem mineralnym. W zdecydowanej większości aut wyposażonych w turbosprężarkę, ich producenci zalecają właśnie wybór oleju syntetycznego.
Olej syntetyczny i turbosprężarka
Za stosowaniem olejów syntetycznych przemawia kilka argumentów. Przede wszystkim olej syntetyczny odznacza się większą odpornością na wysokie temperatury. W przypadku oleju syntetycznego zachodzi dużo niższe ryzyko procesu utleniania i odkładania się osadów. Dzięki temu, nie dochodzi do zatkania kanałów smarowych, a turbina stale otrzymuje odpowiednie ilości oleju.
Należy wiedzieć, że najczęstszą przyczyną uszkodzenia turbosprężarki jest brak systematycznych wymian oleju i filtrów. Docelowo powoduje to uszkodzenia turbin. Nasze statystyki dają nam jasno do zrozumienia, że 9/10 klientów, którzy reklamują turbo po regeneracji to klienci, w których pojazdach nie zostały wyeliminowane przyczyny uszkodzenia turbosprężarki.
Dlatego, jeżeli zadajesz sobie pytanie czy regeneracja turbosprężarki się opłaca najpierw sobie odpowiedz na pytanie – co przyczyniło się do uszkodzenia turbosprężarki. Jeżeli przyczyna zostanie usunięta – to regeneracja się opłaca. Jeśli nie, to żadna turbosprężarka nie będzie długo pracować.
Oleje syntetyczne są również bardziej lepkie, dzięki czemu, lepiej pokrywają ruchome części silnika i turbiny. W ten sposób zmniejszają tarcie i zmniejszają ryzyko zatarcia. Co ważne, olej syntetyczny zachowuje płynność nawet w bardzo niskich temperaturach, dzięki czemu ułatwia rozruch oraz szybciej dociera do turbiny po odpaleniu silnika. Dochodzą do tego liczne uszlachetniacze, które mają na celu zmniejszyć ilość nagaru, sadzy oraz innych zanieczyszczeń, które mogą odkładać się w turbinie. A zatem, wybierając olej do auta z turbiną niemal zawsze postawimy na olej syntetyczny.
Jak często należy wymieniać olej silnikowy?
Bardzo istotną kwestią jest również odpowiednio częsta wymiana oleju. Producenci zalecają standardowe interwały: co dwa lata lub co 30 tys. kilometrów. W praktyce jednak, auta z turbiną zazwyczaj wymagają częstszej wymiany oleju – zaleca się wymiany eksploatacyjne co roku lub co 10-15 tys. kilometrów. Właściciele samochodów z turbosprężarką powinni również regularnie sprawdzać stan oleju.
Samochody wyposażone w układ z turbosprężarką lubią czasem podbierać większe ilości oleju, zwłaszcza w trasie, gdy jest poddawana dużym obciążeniom. Czasem konieczne będzie zatem dolanie oleju. Jeśli zauważymy jednak nadmierne ubywanie oleju, należy koniecznie odprowadzić auto do warsztatu. Takie ubytki mogą się bowiem wiązać z usterkami, które mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń turbiny.
JESTEŚMY DO PAŃSTWA DYSPOZYCJI
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z nami:
ZADZWOŃ JUŻ DZIŚ
+48 665 187 734