Magdalena Czachor-Radka
Jeżeli regeneracja i Mielec to z pewnością MY
Turbosprężarka to obecnie najpopularniejsza technologia do pozyskania dodatkowej mocy
Obecnie branża motoryzacyjna dość mocno postawiła na turbosprężarki. Producenci samochodów wykorzystują zróżnicowane technologie turbo do pozyskania największej mocy w stosunkowo niskiej pojemności silnika.
Technologie te dublują się a nawet troją – znane pod nazwami bi-turbo i tri-turbo. Każda dodatkowa moc pozyskana bez dodatkowego spalania paliwa to doskonała reklama wobec przyszłego klienta. Turbosprężarki występują w wielu typach i rodzajach, poniżej prezentujemy główny podział turbosprężarek na jakim bazuje rynek.
Pomijając jednak wszystko typowa budowa i zasada działania turbosprężarki pozostaje bez zmian. Różnią się one jedynie drobnymi udoskonaleniami, które pozwalają nam na pewien podział:
- turbosprężarki zwykłe, podstawowe tzw. standard,
- turbosprężarki hybrydowe,
- turbosprężarki twin-scroll,
- turbosprężarki wastegate,
- turbosprężarki VGT i VNT.
Jeżeli chcą Państwo uzyskać szczegółowe informacje na temat tych turbosprężarek, zapraszamy do lektury w dalszej części tej strony.
Turbosprężarki zwykłe, podstawowe, standardowe
To najbardziej popularne i najczęściej spotykane rodzaje turbin. Z angielskiego nazywane również jako „Free float” czyli „Swobodny Przepływ”. Rodzaj ten stosowany jest właściwie wszędzie, w samochodach osobowych, ciężarowych, maszynach i urządzeniach pracujących w układzie turbo, w silnikach benzynowych i diesel.
Turbosprężarki zwykłe nie posiadają zaworu zwrotnego. Fakt ten oznacza, że wszystkie spaliny z silnika trafiają bezpośrednio do turbosprężarki. Taka turbosprężarka działa więc dzięki gazom, które napędzają wirnik. Wobec tego zachodzi tutaj typowe zjawisko dla turbo układu – spaliny są w komorze wylotowej a w komorze dolotowej mamy sprężone powietrze.
Docelowo efekt jest taki, że w komorze silnika znajduje się większa ilość tlenu a wiadomo tlen sprzyja zapłonowi i spalaniu co przekłada się na większą energię. W takiej turbosprężarce ciśnienie doładowania zależy tylko od wielkości kół, które znajdują się w jednej i drugiej komorze.
Hybrydowe turbosprężarki
Turbo Twin Scroll to także pochodna standardowej, zwykłej turbosprężarki. Jedyna różnica która dzieli „matkę” od „córki” to budowa ślimaka. Otóż ta pierwsza posiada jeden a Twin Scroll jak sama nazwa mówi – podwójny kanał stożkowy.
A po co dwa kanały? Otóż cylindry podzielone parami przyporządkowane mają swoje kanały. Powoduje to równomierne wtłaczanie spalin na łopatki wirnika. Nie ma zjawiska dławienia. Przekłada się to w całości na znacznie szybszą reakcję turbo na gazy, spadek przeciwciśnienia i inne atuty. Z pewnością do jednych z ważniejszych należy wzrost pojemności skokowej. Często jeżeli turbosprężarka posiada duże rozmiary stosuje się technologię Twin Scroll gdyż jest bardziej efektywna niż standardowe turbo.
Turbosprężarki „Wastegate” czyli turbo z zaworem upustu spalin
Jak sama nazwa mówi, turbosprężarka która posiada zawór spalin. To nic innego jak turbo, które posiada specjalny moduł regulujący poprzez w/w zawór ilość spalin, które znajdują się w układzie turbo. Ten zawór reguluje ciśnienie.
Turbo Wastegate samo reguluje maksymalne ciśnienie doładowania. W jak? Otóż przy największej ilości obrotów ciśnienie powoduje przesunięcie cięgna zaworu, który otwiera zawór upustu spalin.
Efekt tego jest taki, że nadmierna ilość spalin skierowana jest bezpośrednio do wydechu i omija turbosprężarkę. Dzięki tej samo-regulacji w turbosprężarce zachowane jest odpowiednie ciśnienie doładowania.
Hybrydowe turbosprężarki
Ten rodzaj turbosprężarki to nic innego jak w/w typowa standardowa turbosprężarka po lekkim „tuningu”. Tego typu turbosprężarki nie występują fabrycznie, to potoczna nazwa turbo, które zostało podrasowane. Wśród fanów mocy i tuningu hybrydowe turbo ma jeden prosty cel – dać dużo mocy szybko i gwałtownie po naciśnięciu gazu. Reakcja turbosprężarki na wywołanie kierowca musi być momentalna. Często osoby, które chcą zyskać moc na turbinie mają do wyboru dwie ścieżki:
- zastosować większe turbo (to rozwiązanie ma swoje wady w postaci dostosowania całej reszty w tym korekty w układzie wydechowym)
- przerobić i zmodyfikować obecne, standardowe turbo (i tutaj temat jest zdecydowanie ciekawszy)
Dlatego przeważnie fani tuningu wybierają drugą opcję. Najczęściej wykonywaną modyfikacją jest powiększenie strony „zimnej” przy pozostawieniu lub pomniejszeniu strony „ciepłej”.
Turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek VGT / VNT
Skróty oznaczające tego typu turbo pochodzą z języka angielskiego i oznaczają:
- VGT (Variable Geometry Turbochargers)
- VNT (Variable Nozzle Turbines)
Spośród wszystkich turbosprężarek to właśnie te turbosprężarki są najbardziej skomplikowane. Obecnie praktycznie stosowane jako standard w układach turbo silników diesla. Czym się różnią się turbosprężarki ze zmienną geometrią od turbiny od standardowej?
Otóż wewnątrz jej znajduje się specjalny pierścień z łopatkami, które są ruchome. Do pierścienia przymocowany jest specjalny siłownik, który obraca pierścieniem aby zapewnić najlepszą możliwą prędkość obrotową wału turbosprężarki. Operacja ta, którą wywołuje siłownik ma na celu zmianę średnicy otworu pierścienia a co za tym idzie zmianie ulega średnica otworu, przez który przepływają spaliny.
Więcej o tych turbosprężarkach mogą przeczytać Państwo w naszym specjalnym dziale, który dotyczy regeneracji turbosprężarek ze zmienną geometrią.
Turbosprężarki sterowane elektronicznie
Oczywiście wśród nieklasyfikowanych są także turbosprężarki ze sterownikiem elektronicznym. W ofercie naszej firmy możliwa także regeneracja tego typu turbosprężarek. Zarówno w wersji z pełną elektroniką jak również ze sterownikiem półelektronicznym.
JESTEŚMY DO PAŃSTWA DYSPOZYCJI
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z nami:
ZADZWOŃ JUŻ DZIŚ
+48 665 187 734