INFORMATOR TECHNICZNY
Dowiedz się więcej od specjalistów z branży
Co zrobić i jak uniknąć awarii turbiny?
W kontekście turbosprężarki bardzo prawdziwe okazuje się powiedzenie: lepiej zapobiegać niż leczyć. Szczegółowe informacje znajdą Państwo także w artykule na naszej stronie: jak dbać o auto z turbiną. Usterka turbiny zawsze oznacza wysokie koszty, niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na tańszą regenerację, czy też na zakup nowej części. Kosztownych wydatków możesz uniknąć stosując się do kilku prostych wskazówek mających na celu zachowanie sprawnej turbiny na dłużej. W tym miejscu podpowiadamy, jak uniknąć kosztownych problemów z turbosprężarką.
Czego nie należy robić gdy auto ma turbo?
Wśród wielu rzeczy, podstawowym i najczęściej błędem popełnianym przez wielu kierowców, których pojazdy posiadają turbinę jest wchodzenie na wysokie obroty zaraz po odpaleniu silnika. W dynamicznej jeździe nie ma nic złego, ba, w przypadku silników z turbiną jest ona nawet wskazana, ale na pewno nie przy „zimnym” silniku. Do prawidłowej pracy turbiny potrzebny jest olej, który smaruje i chłodzi turbinę. Po uruchomieniu silnika olej potrzebuje kilkunastu sekund, aby dotrzeć do turbosprężarki. Natomiast po kilku minutach jazdy silnik zyskuje optymalną temperaturę, która sprzyja lepszym parametrom pracy. W związku z tym, po odpaleniu silnika poczekaj kilkanaście sekund przed wyruszeniem w trasę, a przez kilka pierwszych minut jazdy staraj się unikać wchodzenia na bardzo wysokie obroty.
Jak jeździć samochodem z turbosprężarką?
Wysokie ceny paliwa oraz liczne kampanie związane z większym bezpieczeństwem środowiska naturalnego sprawiają, że wielu kierowców decyduje się na eco-driving, czyli jazdę ukierunkowaną na niskie spalanie oraz niską emisję spalin.
Niestety ciągła jazda na niskich obrotach jest jednak bardzo niebezpieczna, zwłaszcza w przypadku turbin ze zmienną geometrią. Taka jazda oznacza nagromadzanie się nagaru oraz sadzy. Dochodzi do blokowania elementu regulującego strumień spalin trafiających na łopatki turbin, co grozi rychłą awarią
Oczywiście nie oznacza to, aby jeździć po mieście jak pirat drogowy. Warto jednak od czasu do czasu wejść na wyższe obroty. Silnik z turbiną podziękuje nam także za wyprawę na autostradę lub drogę szybkiego ruchu. W trakcie szybszej przejażdżki można pozbyć się zalegającego się nagaru i sadzy.
Dodatkowo warto wspomnieć, że samochody, które posiadają filtry cząstek stałych DPF czy GPF (nie dotyczy FAP – filtrów mokrych) i katalizatory także potrzebują „aby je przegonić”. Bowiem wysokie obroty powodują wypalanie się w ich wkładach sadzy co umożliwia płynny przepływ spalin. Dowiedz się więcej na temat filtrów DPF i katalizatorów.
Mity i fakty – gaszenie silnika z turbiną
Dojechałeś do miejsca docelowego? Nie gaś silnika od razu. Pozwól turbinie ochłonąć przynajmniej przez kilkanaście sekund. Optymalna będzie minuta. W tym czasie wirniki będą mogły zwolnić, a turbina skutecznie zredukuje bardzo wysokie temperatury. Popularna jest opinia, że w nowych samochodach z systemem start-stop taka profilaktyka nie jest konieczna. Jednakże wielu mechaników nie zgadza się z tą opinią i doradza swoim klientom zawsze odczekać przynajmniej 30-60 sekund przed zgaszeniem silnika w aucie wyposażonym w turbinę.
Wymiana oleju w samochodzie z turbiną
Zanieczyszczenia gromadzące się w oleju silnikowym są jedną z głównych przyczyn usterek turbiny. Powodują bowiem zapychanie kanałów olejowych i blokują swobodny przepływ oleju do turbiny, czego następstwem może być zatarcie turbosprężarki. Większość producentów zaleca wymianę oleju co dwa lata lub 30tys. kilometrów.
Jednak w przypadku samochodów wyposażonych w turbosprężarkę warto zdecydować się na mniejsze interwały, np. wymianę oleju co rok lub co 15-20tys. kilometrów. Osobiście jednak uważamy, że oszczędzanie na wymianie oleju czy filtrów to „pseudo oszczędność”. Poza regularną wymianą należy wiedzieć jaki stosować olej do samochodu z turbosprężarką gdyż to niezwykle istotna kwestia.
Systematyczna wymiana oleju to jedno z głównych działań profilaktycznych ukierunkowanych na sprawną turbinę i nie tylko.
Reaguj na wczesne objawy uszkodzenia turbosprężarki
W wielu przypadkach usterka turbiny jest konsekwencją nieprawidłowej pracy innych podzespołów. Przyczyną może być właśnie zapchanie kanałów dolotowych lub wadliwie działająca pompa paliwowa. To kolejny powód, dla którego warto pamiętać o systematycznych wymianach eksploatacyjnych. Reaguj także na objawy świadczące o wadliwym działaniu turbiny.
Zaliczymy do nich: spadek mocy, nadmierne ubytki oleju, czarny lub biały dym z rury wydechowej. Szybka reakcja może sprawić, że skuteczna okaże się dużo tańsza regeneracja turbiny lub wymiana innych szwankujących podzespołów. W ten sposób unikniesz bardzo kosztowej wymiany turbosprężarki.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat profilaktyki pojazdu z turbosprężarką koniecznie przeczytaj więcej artykułów w naszym serwisie.
JESTEŚMY DO PAŃSTWA DYSPOZYCJI
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z nami:
ZADZWOŃ JUŻ DZIŚ
+48 665 187 734