Objawy uszkodzonej turbosprężarki

Usterka turbosprężarki słusznie kojarzy się z bardzo poważnymi wydatkami. Dlatego też, warto reagować na pierwsze symptomy nieprawidłowo działającej turbosprężarki.

INFORMATOR TECHNICZNY

Dowiedz się więcej od specjalistów z branży

Objawy uszkodzenia turbosprężarki – na co zwrócić szczególna uwagę?

Jeśli odpowiednio szybko zdiagnozujemy problem, możliwe będzie usunięcie pierwotnych przyczyn lub regeneracja turbosprężarki, która jest rozwiązaniem dużo tańszym od wymiany. Na jakie objawy powinni zwracać uwagę właściciele aut z turbiną? W jaki sposób można profilaktycznie dbać o dłuższą żywotność turbosprężarki?

Poza czytanym właśnie przez Państwa artykułem warto przeczytać także w naszym informatorze:

Warto wiedzieć więcej niż inni, gdyż często pozwoli nam to uniknąć kolejnych napraw związanych z naszym turbo. Zgodnie z zasadą lepiej zapobiegać niż naprawiać.

Wyraźny spadek mocy jednostki napędowej

Pierwszym z najczęściej występujących objawów wadliwie działającej turbosprężarki jest wyraźny spadek mocy. Jeśli auto przyspiesza dużo gorzej, a przy wysokich obrotach wyraźnie brakuje tego „kopa”, na który mogliśmy liczyć kiedyś, jest to poważny sygnał mogący świadczyć o tym, że z turbiną dzieje się coś złego. Przyczyną bardzo często są usterki wirnika, który jest narażony na ekstremalne warunki pracy. Musi on znieść obroty na poziomie 200-250 tysięcy na minutę. Kolejną potencjalną przyczyną są nieszczelności, które mogą wystąpić pomiędzy turbiną, a kolektorem dolotowym. Jeśli do tego dojdzie zapalenie się kontrolki „Check Engine”, jest to niezwłoczny znak, że samochód należy oddać do warsztatu.

Turbosprężarka objawy uszkodzenia

Czarny lub niebieski dym z rury wydechowej

Objawem świadczącym o usterce turbiny może być także większa ilość spalin oraz ich zabarwienie na kolor czarny, niebieski lub biały.

Jeśli z rury wydechowej wydobywa się czarny dym, może to świadczyć o awarii lub nieszczelności układu dolotowego. Na skutek niedostatecznej ilości powietrza podawanego do komory spalania dochodzi do tego, że paliwo nie jest spalane w całości. Także zużyte wtryskiwacze bardzo często dają czarne zabarwienie spalin.

Nieco inaczej jest natomiast w przypadku białych spalin, które mogą nastręczyć dużej dawki strachu. Przyczyną może być bowiem uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika, co może zwiastować ogromne wydatki. Pamiętajmy jednak, że biały dym jest także naturalnym zjawiskiem towarzyszącym skraplaniu pary wodnej. Jeśli jednak biały dym występuje w dużych ilościach niezależnie od warunków atmosferycznych, jest to poważny problem.

Natomiast niebieskie dymienie z rury wydechowej pojazdu może oznaczać rozszczelnienie układu wirującego od strony kompresji. Olej dostał się do intercoolera, co w efekcie doprowadziło do jego spalania. Zawsze warto przyglądać się niepokojącym zmianom w wyglądzie spalin, gdyż zwykle informują one o rychłych problemach, którym jeszcze można zapobiec.

Objawy uszkodzonej turbosprężarki

Znaczące ubytki oleju silnikowego

Turbosprężarka lubi podbierać większe ilości oleju na trasie, gdy jest poddawana większym obciążeniom. Jeśli zatem zauważysz ubytek po dłuższej trasie, zazwyczaj jest to całkowicie normalne i nie powinno budzić obaw, wystarczy po prostu dolać brakujący olej. Jeśli jednak regularnie obserwujesz ubytki oleju niezależnie od specyfiki przebytych tras, wówczas jest to objaw, który należy potraktować poważnie. Być może doszło do nieszczelności w obrębie pompy lub turbiny.

Niezależnie od źródła przecieku, z czasem turbina może dostawać zbyt małe ilości oleju, co w konsekwencji może docelowo spowodować zatarcie się turbosprężarki.

Charakterystyczne „gwizdanie” turbiny

Turbosprężarka ma charakterystyczny dźwięk, zatem jak rozpoznać to charakterystyczne gwizdanie turbosprężarki, które zwiastuje problem?

Turbina w trakcie pracy wydaje charakterystyczne „gwizdanie”. Gdy praca ta przebiega prawidłowo, dźwięk jest ledwo dosłyszalny i niezauważalny w trakcie codziennej jazdy. Jeśli jednak w ostatnim czasie obserwujesz nasilenie się tego „gwizdania”, wówczas może to być objaw kilku niepokojących problemów.

Nadmiernie głośna praca turbosprężarki może być spowodowana:

  • uszkodzeniem koła kompresji
  • usterką intercoolera
  • nieszczelnością uszczelki kolektora wydechowego turbiny
  • nieregularnej pracy układu wirującego

Warto jak najszybciej udać się do warsztatu, ponieważ eliminując jedną z powyższych przyczyn w porę unikniemy kosztownego uszkodzenia całego podzespołu.

Ile kosztuje regeneracja turbosprężarki?

Jeżeli masz wątpliwości albo chcesz wiedzieć ile będzie kosztować naprawa Twojej turbosprężarki.

Nie zwlekaj, zadzwoń lub napisz do nas a z pewnością nasi specjaliści pomogą w wyborze optymalnego rozwiązania.

Kiedy uszkodzona turbosprężarka nadaje się do regeneracji?

Jeśli nie doszło jeszcze do poważnych uszkodzeń, a obudowa turbiny jest nienaruszona, wówczas możliwa jest regeneracja turbosprężarki. Zabieg ten obejmuje wymianę zużytych podzespołów, usunięcie ewentualnych nieszczelności, a także dokładne oczyszczenie całego podzespołu.

Obserwując jeden z powyższych objawów wciąż możesz zareagować w porę i wyeliminować przyczynę, która w końcu doprowadziłaby do zatarcia i całkowitego zniszczenia turbosprężarki.

Jak wiadomo, regeneracja turbiny jest przynajmniej 40-50% tańsza od nowej części. Zastanawiasz się czy nowe turbo czy regeneracja? W naszym artykule czy regeneracja turbosprężarki się opłaca dowiesz się więcej. Niezależnie od przyczyn w celu redukcji kosztów naprawy turbiny należy poważnie traktować wszelkie objawy nieprawidłowo działającej turbosprężarki.

W jaki sposób można wydłużyć żywotność turbosprężarki?

Właściciele aut z turbosprężarką powinni również pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które pozwolą wydłużyć żywotność turbiny i uniknąć poważnych wydatków:

Po zapaleniu silnika warto odczekać kilkanaście sekund przed ruszeniem, a także wstrzymać się przez kilka minut od wchodzenia na wysokie obroty. W ten sposób pozwalamy silnikowi uzyskać optymalną temperaturę pracy pozwalającą na dobre rozprowadzanie oleju. Z kolei po dojechaniu na miejsce warto odczekać 30-60 sekund przed zgaszeniem silnika – w tym czasie turbina zyskuje czas na wychłodzenie się. Od czasu do czasu samochód warto zabrać w dłuższą trasę, na której będzie można wejść na wyższe obroty – pozwala to spalić nagar i sadzę gromadzącą się w turbinie. Ponadto ma to niewątpliwie korzystny wpływ na układ wydechowy wyposażony w katalizator lub filtr cząstek stałych.

Do tego dochodzi oczywiście konieczność systematycznych wymian eksploatacyjnych. Olej silnikowy w autach z turbiną należy wymieniać co roku lub co 10-15 tys. kilometrów. Należy także zwrócić uwagę na wybór oleju rekomendowanego przez producenta auta. Przeczytaj koniecznie jaki olej najlepszy do samochodu z turbiną. Przestrzegając tych kilku prostych zasad możesz uchronić się przed bardzo poważnymi wydatkami w przyszłości.

JESTEŚMY DO PAŃSTWA DYSPOZYCJI

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z nami:

ZADZWOŃ JUŻ DZIŚ

+48 609 141 806

+48 665 187 734